به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، احسان ارکانی شب گذشته در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری خراسان رضوی در نمایشگاه بینالملل این شهر گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای توجه به دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی استان است که باعث میشود مردم، جامعه دانشگاهی و مدیران اجرایی از آخرین وضعیت پژوهش در استان باخبر شوند.
وی یکی دیگر از دستاوردهای برگزاری این نمایشگاه را تقدیر از پژوهشگران برتر و شناساندن آنان به جامعه در جهت ارج نهادن به آنان دانست و افزود: این عوامل بستر مناسبی برای توسعه پژوهش و فناوری ایجاد و به واسطه این توسعه منجر به ایجاد رفاه، ثروت و امنیت در جامعه میشود.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی ضمن بیان اینکه اکثر دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، حوزههای علمیه، شهرداری و دستگاهها در این نمایشگاه حضور دارند، تصریح کرد: در خراسان رضوی 64 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، هفت قطب علمی، 35 مرکز پژوهشی، 74 مرکز رشد، پارک علم و فناوری، 338 هزار دانشجو و 3700 عضو هیات علمی داریم؛ بنابراین مشاهده میکنید که استان از چه ظرفیت فوق العادهای برخوردار است.
ارکانی وجود فاصله بین مراکز صنعتی و دانشگاهها، کمبود مراکز تحقیقاتی، نداشتن یک آزمایشگاه مجهز در شرق کشور و عدم کاربری برخی پژوهشها را بخشی از اشکالات موجود در عرصه پژوهش استان برشمرد و گفت: یکی از اقدامات مثبتی که استاندار در حال انجام آن است برگزاری جلسات هم اندیشی با اساتید دانشگاهها و مراکز آموش عالی است که باعث شده یک کارگروه جهت حل مشکلات شرکتهای فناور ایجاد شود.
در ادامه این مراسم محمد مهدی برادران، معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهرداری مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه مشهد دارای ظرفیت بسیاری است، انتخاب آن تنها به عنوان پایتخت معنوی ایران، ظلمی بر حوزه و دانشگاههای این شهر است.
وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم تاکید مقام معظم رهبری بر تعیین پنج درصد از اعتبارات به بخش پژوهش تنها توانستهایم یک دهم درصد از این میزان را محقق کنیم.
برادران یکی از راهکارهای این امر را مستند محوری در پژوهش دانست و گفت: یکی از انتظارتی که به ناحق از پژوهشگران میرود این است که مسئلهای را که هنوز مشخص نیست، حل کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهرداری مشهد در پایان، طرح مسئله و مشخص کردن ابعاد مسئله را مهم ارزیابی و تصریح کرد: در ابتدای امر مسئله را باید شناخت زیرا شناخت مسئله نیمی از پاسخ است.